середа, 26 грудня 2012 р.

Вино в Біблії: відверто – буква чи Дух?

    Чому п'ють християни? Не тільки миряни, але й священики - по святах, у вихідні, вдома і в гостях? "Ну, а як інакше? Це пиячити не можна, а трохи «Кагору» на Великдень, Різдво, іменини і хрестини - сам Бог велів, "святе" діло! Он, і церковний статут дозволяє. Що ми, сектанти які? "- Приблизно так може міркувати «культурно-пюща» віруюча людина. Про те, що ж велів Бог щодо вина, ми розмовляємо з протоієреєм Олександром Макаровим, настоятелем Свято-Миколаївського храму, м. Ясинувата, Донецька обл., Україна. Отця Олександра. 



- Отець Олександр, давайте почнемо з того, що в Святому Письмі зустрічаються дуже суперечливі висловлювання про вино. Це і бентежить багатьох віруючих. 

- Так, на перший погляд дійсно так. Наприклад, в негативному значенні: 

- " Вино то насмішник, напій п'янкий галасун, і кожен, хто блудить у ньому, немудрий.." (Прип. 20:1).
- "31. Не дивись на вино, як воно рум'яніє, як виблискує в келіху й рівненько ллється,
32. кінець його буде кусати, як гад, і вжалить, немов та гадюка,
33. пантруватимуть очі твої на чужі жінки, і серце твоє говоритиме дурощі…
34. І ти будеш, як той, хто лежить у середині моря, й як той, хто лежить на щогловім верху.
35. І скажеш: Побили мене, та мені не боліло, мене штурхали, я ж не почув, коли я прокинусь, шукатиму далі того ж…
(Приповісті 23:31-35)
Звідси ясно і зрозуміло, що Біблія засуджує вживання вина. Також Ной сп'янів від вина і в результаті був проклятий його онук Ханаан (див.: Бут. 9:20-27)
20. І зачав був Ной, муж землі, садити виноград.
21. І пив він вино та й упився, й обнажився в середині свого намету.
22. І побачив Хам, батько Ханаанів, наготу батька свого, та й розказав обом браттям своїм надворі.
23. Узяли тоді Сим та Яфет одежину, і поклали обидва на плечі свої, і позадкували, та й прикрили наготу батька свого. Вони відвернули дозаду обличчя свої, і не бачили наготи батька свого.
24. А Ной витверезився від свого вина, і довідався, що йому був учинив його син наймолодший.
25. І сказав він: Проклятий будь Ханаан, він буде рабом рабів своїм браттям!
26. І сказав він: Благословенний Господь, Симів Бог, і хай Ханаан рабом буде йому!
27. Нехай Бог розпросторить Яфета, і нехай пробуває в наметах він Симових, і нехай Ханаан рабом буде йому!
(Буття 9:20-27), п'яний Лот переспав із двома своїми дочками (див.: Бут. 19:32-36)32. Ходи, напіймо свого батька вином, і покладімося з ним. І оживимо нащадків від нашого батька.
33. І ночі тієї вони напоїли вином свого батька. І прийшла старша та й поклалася з батьком своїм. А він не знав, коли вона лягла й коли встала…
34. І сталося другого дня, і старша сказала молодшій: Ось я минулої ночі поклалась була з своїм батьком. Напіймо його вином також ночі цієї, і прийди ти, покладися з ним, і оживимо нащадків від нашого батька.
35. І також ночі тієї вони напоїли вином свого батька. І встала молодша та й поклалася з ним. А він не знав, коли вона лягла й коли встала…
36. І завагітніли обидві Лотові дочки від батька свого.
(Буття 19:32-36).
     А ось приклади вживання слова "вино" в позитивному сенсі: 
- 9. І оповів начальник чашників Йосипові свій сон, і сказав йому: Бачив я в сні своїм, ось виноградний кущ передо мною.
10. А в виноградному кущі три виноградні галузки, а він сам ніби розцвів, пустив цвіт, і дозріли грона його ягід.
11. А в моїй руці фараонова чаша. І взяв я ті ягоди, і вичавив їх до фараонової чаші, і дав ту чашу в руку фараона.
(Буття 40:9-11). 
Чашник, як правило, черпає вино, а тут виявляється, що в чаші свіжовичавлений сік ягід. 
- "9. Шануй Господа із маєтку свого, і з початку всіх плодів своїх,
10. і будуть комори твої переповнені ситістю, а чавила твої будуть переливатись вином молодим!
(Приповісті 3:9,10)" (Прип. 3:9,10). 
         З цього уривка зрозуміло, що за шанування Бога нарівні з зерном людині обіцяється і вино. 
    "11. Повипливали від сліз мої очі, моє нутро клекоче, на землю печінка моя виливається через занепад дочки мого люду, коли немовля й сосунець умлівають голодні на площах міських.
12. Вони квилять своїм матерям: Де пожива й вино? І скулюються, як ранений, на площах міських, коли душі свої випускають на лоні своїх матерів…
(Плач Єремії 2:11,12) ". 
Дуже дивно, що діти просили разом з хлібом і вина, невже в іудеїв процвітав дитячий алкоголізм? Звичайно, ні. Просто ми звикли вважати, що вино - це завжди був і є більш менш міцний алкогольний напій. Але потрібно обов'язково пам'ятати, що Біблія на будь-якій мові, крім оригінального (староєврейського або давньогрецького), є перекладом. А перекладачі стикаються з різноманітними значеннями слів-синонімів. 

- Тому непитущі заявляють, що повне утримання від спиртних напоїв знаходить своє виправдання саме в Біблії? Мовляв, Святе Письмо не засуджує вживання тільки того вина, в якому не відбулося бродіння, яке не виробляло сп'яніння і використовувалося як продукт харчування. Значить, в Біблії "вино" має два значення - алкогольне вино і виноградний сік? 

- Так. Для зрозумілості наведу дуже простий приклад. Ми живемо в холодних регіонах планети і знаємо особливості зимової погоди. Для зими у нас розроблена ціла система термінів - сніг, лід, сніжинки, заметіль, поземка, хуртовина і так далі. А ось, наприклад, для жителів Африки не знайомі такі кліматичні умови, і вони можуть заплутатися в назвах. Тому їм легше всю систему позначити одним терміном - "холодне біле". Подібне сталося і при перекладі Біблії на старослов’янську (українську) мову. 
    У Палестині вирощування винограду є одним з основних видів діяльності, для якого розроблена докладна система термінів. Для наших далеких предків слов'ян продукти виноградарства були привізні і деталі були не знайомі. У результаті ми маємо в сучасному Синодальному перекладі Біблії слово "вино" у багатьох випадках, незалежно від того, який термін варто в оригінальному тексті. В оригіналі Біблії словом "вино" може позначатися і перебродший виноградний сік, і початок бродіння, і не переброджений сік. 
Священномученик Володимир (Богоявленський) в своїй праці "Проти Чи нас (абстинент) Біблія?" Визначив, що єврейське слово "йайін" (вино) є родовим поняттям для позначення і ягід, і безалкогольного соку, і ферментованого соку. Це слово вживається в Біблії 140 разів! "Йайін" веселить серце людини (див. Пс. 103:15)15. і вино, що серце людині воно звеселяє, щоб більш від оливи блищало обличчя, і хліб, що серце людині зміцняє.
(Псалми 103:15), ним був п'яний Ной, його асоціює з радістю пророк Єремія (див. Єр. 48:33). 33. і забрана буде потіха твоя та радість твоя з виноградника й з краю Моава, і вино із чавила спиню! Не буде топтати топтач, радісний крик при збиранні не буде вже радісним криком збирання…
(Єремія 48:33)
    В Старому Завіті крім слова "йайін" зустрічається ще 12 слів івриту зі значенням "виноградний сік" або " вино ". При перекладі на старослов’янську (українську) мову ці відмінності, на жаль, стираються. 

- Якщо не перебродив виноградний сік був основним елементом харчування євреїв, то як тоді він залишався свіжим в жаркому кліматі? 
- Стародавня практика знає багато способів - це уварювання до густого стану, вижимання соку з наполовину висушених ягід, фільтрація від осаду через спеціальний мішок, закупорювання соку в амфорі і зберігання в річці або басейні, обкурювання сіркою. Ці способи збереження корисних властивостей виноградного соку або факти схоронності цих продуктів описують стародавні автори - Гай Пліній Секунд (Старший) "Природна історія", Йосип Флавій "Іудейська війна", Квінт Горацій Флакк "Оди, Кармінум Лібер", Марк Порцій Катон Старший "Про землеробстві ", Луцій Юній Модерат Колумелла" Сільське господарство ". 

- Що Ви скажете на найпоширеніший аргумент церковних людей проти абсолютної тверезості: Христос на весіллі в Кані Галілейській перетворив воду у вино, Він був там одним із запрошених і веселився, і пив вино разом з гостями, напевно ... Виходить, раз Сам Христос вино вживав (!), а християни повинні Йому наслідувати, з чого раптом така зухвалість - відмовитися від вина зовсім?! 
- Ось як написано про це у митрополита Володимира (Богоявленського): "Але що ж знаємо ми про те вино? Тільки те, що воно було "хороше", і досить вказати на дворазове повторення слова: гарне (див. Ін. 2:10), щоб відобразити всяке напад. Для нас, отже, немає потреби закривати очі на цю розповідь! Встановленням вечері перед своєю смертю Христос підніс вино з хлібом до найвищого символу Християнської церкви. В інших випадках таким вищим символом зазвичай вважають Хрест. З іншого боку, символом Крові вважається натуральна, нічим не осквернена кров виноградної лози, як вона сотворена Богом. Хто може це заперечувати?». Святитель Іоанн Златоуст в цьому диві бачить прискорення процесу дозрівання винограду: "Так і тепер, щоб показати, що Він сам Той, хто перетворив воду в виноград і звертає в вино дощ, через корінь винограду, - що в рослині відбувається через довгий час, - в одну мить Він робить це на шлюбі "(Бесіда 22). 
    І Христос порівнював себе з виноградною лозою: "1. Я правдива Виноградина, а Отець Мій Виноградар.
2. Усяку галузку в Мене, що плоду не приносить, Він відтинає, але всяку, що плід родить, обчищає її, щоб рясніше родила.
(Від Івана 15:1,2) 

- Отець Олександр, як ставитися до поради апостола Павла своєму учневі Тимофію: "
23. Води більше не пий, але трохи вина заживай ради шлунка твого та частих недугів твоїх.

(1 Тимофію 5:23)
. Християни адже беруть приклад з благочестивих людей? 
Тимофій взагалі не вживав вина, тобто був непитущим, а Павло благословляє йому як ліки. І для християн-непитущих використання ліків з вмістом спирту не є порушенням обітниці тверезості. Турбота про своє здоров'я не засуджується Церквою, а благословляється. Про це писав і І.П. Мордвинов у своїй книзі "Суспільство Тверезості: життя і робота в ньому", 1908 р. Природно, мова йде про малих дозах ліки із спиртом, не приводять людину до сп'яніння. 


- Зрозуміло, що Христос засуджує порок пияцтва, але прямої заповіді - "пити" або "не пити взагалі" як, наприклад, "не убий", в Біблії немає. Господь не міг не знати, не передбачати тієї важкої алкогольної ситуації, яка склалася сьогодні в нашій країні. Чому ж Він про це "промовчав"? 

- Христос ще не викривав самогубство і рабство. І в книзі Апокаліпсис не прописані останні долі світу детально і точно. Євангеліє слід розуміти не за буквою, а за Духом. Хотів би Христос, щоб мільйони людей знаходилися у п'яному угарі? Ні, Христос пішов на Хрест і пролив кров заради порятунку людства: 20. Бо дорого куплені ви. Отож прославляйте Бога в тілі своєму та в дусі своєму, що Божі вони!
(1 до Коринтян 6:20)

З євхаристійної чаші ми споживаємо Тіло і Кров Христа і рятуємося, так навіщо з чарки пити алкоголь, часто не має абсолютно нічого спільного з тими напоями, які виробляє сучасна алкоіндустрія, в погибель собі і своєму народу? 

- Якщо вживання вина приносить стільки зла, то що тепер - закрити всі заводи по виготовленню алкоголю, вирубати виноградники? По-Вашому, це не утопія? 

- Вирубувати виноградники - це вже зайве. Виноградний сік дуже корисний і смачний. А ось закриття алкогольних заводів пішло б країні лише на користь. Величезна маса тверезих людей зможе швидко відновити демографію і підняти країну. Тверезе життя - це природний стан будь-якої людини. І світовий досвід знає багато тверезі країни, в яких вживання алкоголю або зовсім заборонено, або істотно обмежене. До речі, алкогольна катастрофа в світі сталася після появи алкогольно-промислового комплексу. До появи таких заводів не було масштабної проблеми алкоголізму взагалі. 


- А що йдеться про речовину Євхаристії в самому Євангелії? 
- "27. А взявши чашу, і подяку вчинивши, Він подав їм і сказав: Пийте з неї всі,
28. бо це кров Моя Нового Заповіту, що за багатьох проливається на відпущення гріхів!
(Від Матвія 26:27,28). 20. По вечері так само ж і чашу, говорячи: Оця чаша Новий Заповіт у Моїй крові, що за вас проливається.
(Від Луки 22:20)  Бачите, в Євангелії не вказано, що саме було в чаші. Однак з поруч розташованих слів найімовірніше випливає, що чаша "від плоду лозного" була наповнена не вином, а соком виноградних грон. Інакше євангелісти написали б прямо, що в чаші було перебродило вино: "29. Кажу ж вам, що віднині не питиму Я від оцього плоду виноградного аж до дня, коли з вами його новим питиму в Царстві Мого Отця.
(Від Матвія 26:29) . "Істинно кажу вам: Я вже не буду пити від плоду виноградного до того дня, коли буду пити його в Царстві Божім" (Мк. 14:25). 
   17. Узявши ж чашу, і вчинивши подяку, Він промовив: Візьміть її, і поділіть між собою.
18. Кажу ж вам, що віднині не питиму Я від оцього плоду виноградного, доки Божеє Царство не прийде.
(Від Луки 22:17,18)

- Що означає термін "нове вино"? 
- Його значення по лексиконі Стронга в грецькій мові - "свіжий, недавній, невідомий, підкреслює новизну якості". Вино перебродило не може бути свіжим і новим, так як поки воно бродило, вже минув час. Можна зробити припущення, що Христос говорив про свіжовичавлений неперебродший сік. У самому обряді старозавітної Пасхи було заборонено вживати квасне - результат продуктів бродіння: 19. Сім день квашене не буде знаходитися в ваших домах, бо кожен, хто їстиме квашене, то буде витята душа та з Ізраїльської громади, чи то серед приходьків, чи то тих, хто народився у краї.
(Вихід 12:19) айімовірніше там, де йшлося про те, що не можна було їсти квасне, то навряд чи можна було пити напій, який є результатом сквашування, бродіння. 

- Але ж трохи вина і церковний статут дозволяє ... 
- По-перше, для того щоб слідувати цим приписам Типікон (Статуту), треба жити за Типіконом (чого більшість сучасних віруючих не робить). По-друге, якщо уважно вивчити Статут, стане зрозуміло, що ченцям вживати вино Типікон не рекомендує. А так як моральна життя ченців є прикладом для мирян, то і мирянам варто було б задуматися: може, не треба вино куштувати? Може, преподобні тлумачний пораду дають? Може, корисніше соку попити? 

- Фізичній утримання від вина непитущі приділяють велику увагу. Чи не веде це людини від головного - уваги до свого внутрішнього стану? 
- Все потрібно робити з розумом і без фанатизму. Тверезість сама по собі, тільки фізична, не гарантує моральної чистоти. Може бути тверезий злодій, тверезий вбивця або тверезий аферист. А ось християнська чеснота тверезіння вчить і тверезості фізичної, і тверезості розуму. Це духовна робота над своєю душею, розвиток чеснот і боротьба з гріхом, участь в таїнствах Церкви, творіння добрих справ. За своєю суттю тверезість - це рух християнина до Бога. Безалкогольні виноградні продукти - твір Бога. І куштування їх є Божим благословенням. А ось виробництво алкоголю - справа рук людських, що веде не тільки від головного, але й від будь-яких життєвих орієнтирів. Шлях помірності, як показує життя, в більшості випадків призводить до надмірності. З цього випливає робити висновки. 

- Багато людей, самі не схильні до пияцтва, назавжди відмовляються від алкоголю заради близьких. Не беруть чи вони тим самим на себе роль Спасителя? Адже поки сам питущий не усвідомлює особисту відповідальність за своє життя, то навряд чи йому допоможе взятий за нього кимось іншим, обітницю тверезості ...
- Обітниця тверезості практикується для того, щоб тверезих людей ставало більше. В першу чергу, він дисциплінує. По-друге, ця практика ефективна в будь-яких сім'ях. У благополучних сім'ях обітницю дають для підстраховки, оберігаючи своє майбутнє для себе і дітей. У неблагополучних той, хто дає обітницю, показує іншим членам сім'ї альтернативний спосіб життя. 
     Багато християн дають зараз обітниці за прикладом своїх пастирів-непитущих. Уявіть собі ваги. На одній чаші пристрасті, якими до верху наповнена суспільство. На іншій - нічого ... Але хтось же повинен покласти туди тверезість. А воно несе в собі сукупність усіх християнських чеснот. Бог рятує людей не тільки внутрішнім осяянням згори, але і через приклад оточуючих людей. У догматичному сенсі від гріха прокляття і смерті рятує тільки діяльна віра у воскреслого Христа. Але в життєвому сенсі ми часто стикаємося з порятунком однієї людини іншим. Наприклад, зі снігової лавини людини рятує рятувальник, від смерті, в деяких випадках, рятує лікар і так далі. 
     У одужанні від залежностей потрібні щоб активно проповідували непитущі, які знають тонкощі справи. Я маю на увазі, що про важливість тверезості і тверезіння хтось повинен розповідати. Особисто я про обітницю тверезості навіть не знав, був упевнений в правильності помірної позиції. Не знав, поки люди не розповіли. Тепер у мене довічний обітницю тверезості. 

- Отець Олександр, чому особисто Ви прийняли таке рішення - ніколи в житті більше не пити вина? 
- Не тільки вина ... Але й пива, саке, віскі, рому, текіли, чачі, коньяку, горілки та інших слабких і міцних напоїв. Усвідомлення причини, по якій я "зав'язав" своє помірне пиття, постійно поглиблюється. Перший час тверезості я вважав, що це для збереження свого здоров'я і збереження ясності розуму при здійсненні священичих обов'язків. Тепер бачу в цьому турботу Бога про себе і своїй пастві. У міру накопичення священицького досвіду побачив невідповідність помірної позиції з реальним станом речей. Священик, як посередник і до Бога за народ, зобов'язаний, як милосердний самарянин, лікувати виразки своєї пастви. Алкогольна виразка досягла неймовірних розмірів. І пастирський обов'язок вимагає починати лікувати її з себе. Вже пізніше я звернув увагу на веління Бога до первосвященика Аарона: 8. А Господь промовляв до Аарона, говорячи:
9. Вина та п'янкого напою не пий ані ти, ані сини твої з тобою при вході вашім до скинії заповіту, щоб вам не померти. Це вічна постанова для ваших поколінь,
10. і щоб розрізняти між святістю й між несвятістю, і між нечистим та між чистим,
11. і щоб навчати Ізраїлевих синів усіх постанов, про що говорив до них Господь через Мойсея.
(Левит 10:8-11)
    Ці слова, звернені до священиків, я прийняв близько до серця і засвоїв як принцип свого життя. І ще жодного разу про це не пошкодував. Існує безліч міфів про користь алкоголю. Один з них, що свята без алкоголю проходять нудно. Я з парафіянами перевіряв. Це неправда! Після служби, під час святкових трапез ми жартуємо, декларуємо вірші, граємо на фортепіано, гітарі, співаємо народних пісень. Після такого обіду можна сісти за кермо і їхати по церковних справах при ясному розумі і світлій пам'яті.

Немає коментарів:

Дописати коментар